Välkommen 

Utbildning, handledning och konsultuppdrag.
Member of the Motivational Interviewing Network of Trainers (MINT)
MINT Certified Motivational Interviewing Trainer

Empatisk kommunikation - en dag.

Svenska akademins ordlista definierar empati som : Förmåga till in­levelse i andra människors känslor. Låt oss utgå från att vi föds med denna superkraft. Att vi har möjlighet att förstå varför en person agerar på ett visst sätt utifrån dennes förutsättningar, att vi känner av andras känslor. I vår egen kropp.

Du har säkert varit med om att du börjat fnissa när ett sällskap du inte ens känner skrattar på bussen. Eller så har du känt tårar rinna ner för kinderna när någon berättar om en situation som lämnat dem i sorg. Vi kallar det mentalisering och medkänsla.

Empatisk kommunikation kräver att du är äkta. Vad jag menar med det är att du inte bara är alert och lyssnar på orden utan att du är känslomässigt närvarande. Som professionell kan det ibland vara frestande att sätta på sig en uniform av distans eller objektivitet men är det något vi människor är bra på så är det att känna igen om någon inte är genuin. 

Vi som arbetar tillsammans med människor vet att samtal kan vara helande, utvecklande och vägen till förändring. Vi vet också att människor vill känna sig förstådda och accepterade. Det händer något med oss när vi inte blir ifrågasatta eller matade med råd. När behovet av att försvara sina känslor, handlingar eller tankar sjunker undan öppnas nya dörrar. Att bli inbjuden till en persons inre rum, att få sitta bredvid är en ynnest. Det vanliga vi säger, när vi vill visa förståelse, medkänsla och acceptans är helt enkelt: 

- Jag förstår.

Kanske gör vi det. Kanske inte. Empatisk kommunikation är en färdighet som hjälper oss att förmedla vad det är vi tror oss förstå om den andra. Vi speglar personen och lämnar utrymme för personen att avgöra huruvida den känner igen sig eller inte. 

Det låter enkelt och är svårt. 

För en del av oss kan det vara utmanade att lägga egna värderingar, reaktioner och förväntningar åt sidan. Att stå ut med tystnad. Att hålla i vår vilja att komma med egna åsikter eller råd.

Empatisk kommunikation är en färdighet, en handling och en avsikt.


Dagen fokuserar på praktisk övning men har teoretiska inslag så som:

  • Genomgång av kommunikationsfärdigheter så som öppna frågor, reflektioner och summeringar samt affirmationer.
  • Psykologisk reaktans.
  • Konfirmeringsbias.
  • Defensiv bias.
  • Compassion.
  • Acceptans.
Post
Samtal
Karta